تاریخ شفاهی ایران

تاریخ شفاهی ایران _ قسمت 19 _گروهك ماركسیستی سربداران جنگل

واقعه سال ۱۳۶۰ شهر آمل، به مبارزه مسلحانه حدود 100 نفر علیه نظام جمهوری اسلامی ایران در شهر و جنگلهای اطراف شهر آمل در شمال ایران مربوط است. این حمله که در چهارم و پنجم بهمن ماه سال ۱۳۶۰ آغاز شد، پس از ۴۸ ساعت درگیری سرانجام در تاریخ ۶ بهمن با کمک مردم و تمرکز قوای نیروهای سپاه پاسداران، پلیس و بسیجیان سرکوب و شهر باز پس گرفته شد.

در قسمت اول این مجموعه جلسه رسیدگی به اتهامات این گروهک در حضور خانواده شهدا، جانبازان و قربانیان حملات این گروهک در شهر آمل و جنگل های اطراف پخش می شود. در این قسمت گفتگوی جمعی از جانبازان در حضور متهمین در رابطه با اتفاقات پیش آمده روی آنتن می رود و مخاطبان شاهد سخنرانی حماسی همسر یکی از شهدا هستند که به بی تابی های کودکش برای دوری از پدر اشاره دارد.

این مجموعه می کوشد با هدف آگاهی بخشی به مردم و شناساندن وقایع تاریخی انقلاب اسلامی به صورت صحیح و مستند، امکان تماشای تصاویر آرشیوی دیده نشده را برای مردم فراهم کند و این بار فضایی برای آشنایی مخاطبان با گروهکی که با مقابله مردم آمل به جنگل فرار کردند و تا مدتی برای تهیه غذا و پوشاک از روستاها سرقت می کردند، فراهم کرده است.

نخستین قسمت از این مجموعه ساعت 19 شنبه 26 دی همزمان با سالروز فرار شام معدوم در سال 1357، روی آنتن می رود و پخش دیگر قسمت های آن نیز در ساعت 19 روزهای بعد به جز جمعه ادامه خواهد داشت.

تکرار هر کدام از قسمت های این مجموعه روز بعد ساعت 11 خواهد بود.

تاریخ شفاهی ایران _ قسمت 19 _گروهك ماركسیستی سربداران جنگل

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها