گنجینه - سری اول

گنجینه _ خاک و رنج - خط

این قسمت از برنامه به پخش مستندهای «خاک و رنج» ساخته ابراهیم مختاری و «خط» ساخته منوچهر طیاب اختصاص دارد.

رنج کشاورزان گرگان در دوران پهلوی

«خاک و رنج» به مشکلات کشاورزان و مردم گرگان در رژیم پهلوی می پردازد؛ زمانی که زمین های مرغوب توسط دستگاه غصب می شده و کشاورزان آزار می دیده اند.

ابراهیم مختاری یكی از چهره های ماندگار در عرصه سینمای مستند به شمار می رود كه بیشتر آثار او در جشنواره های داخلی و خارجی مورد استقبال قرار گرفته است. مستند او به زندگی صیادان گمیشان گوموش تپه در جنوب دریای خزر می پردازد که ترکمن هستند.

فیلم هایی مانند «چابک سوار»، «خاویار»، «نان بلوچی»، «اجاره نشینی»، «یک سفر صیادی» و «زعفران» كارهایی از او هستند كه مورد تحسین قرار گرفته اند. این مستندساز كه فیلم سینمایی «زینت» را هم به عنوان تنها اثر داستانی خود در كارنامه اش دارد متولد ۱۳۲۶ بابل و فارغ التحصیل دانشگاه پاریس در سال ۵۷ است. وی بانی تشكیل هیات موسس انجمن مستندسازان سینمای ایران و عضو هیات موسس این انجمن بود و در دو دوره نخست به عنوان رییس هیات مدیره انجمن برگزیده شد.

تاریخچه خط و سیر تکامل آن از دوربین طیاب

مستند «خط» نیز درباره تاریخچه خط و سیر تکامل آن است. منوچهر طیاب متولد ۱۳۱۶ تهران است و فیلمسازی خود را با کارگردانی فیلمی درباره سفالهای قدیمی ایران آغاز کرد و تاکنون بیش از ۹۰ فیلم مستند و آموزشی ساخته است.

او یک ایران شناس قهار و ازجمله افرادی است که به صورت متمرکز برای توسعه و گسترش عملی سینمای مستند در ایران تلاش کرد. طیاب معتقد است که فرهنگ یک جریان سیال است که در ارتباط صحیح با دیگران معنا می یابد. او می کوشد سابقه و فرهنگ کهن و گنجینه ایرانی را به دنیا معرفی کند.

«گنجینه» هر هفته چهارشنبه ها ساعت ۲۱ با اجرای پریوش نظریه و به تهیه کنندگی زهرا کشاورزی در جدول پخش شبکه مستند سیما قرار دارد و قسمت یازدهم آن چهارشنبه چهارم آذر پخش می شود.

تکرار این قسمت پنجشنبه پنجم آذر ساعت ۱۵ و جمعه ششم آذر ساعت ۹ صبح خواهد بود.

گنجینه _ خاک و رنج - خط

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها