نشست هم اندیشی « محیط زیست » در شبکه مستند سیما برگزار شد.

حسین زارع زاده: ایران به علت تنوع زیستی و اقلیمی ظرفیت تولید فیلم های مستند حیات وحش را دارد.

 

به گزارش روابط عمومی شبکه مستند سیما ؛ دراین نشست که با حضور مدیر شبکه مستند، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست، مدیران این مجموعه و مستندسازان حیات وحش برگزار شد، مدیر شبکه مستند گفت: در گذشته، فضای تولید فیلم های مستند بیشتر به سمت موضوع های هنری یا اجتماعی بوده است اما در ۱۰ سال گذشته موضوع های سیاسی و حیات وحش هم تقویت شده است.

حسین زارع زاده اظهار کرد: ایران به علت تنوع زیستی و اقلیمی که دارد به همراه گونه های در خطر انقراض، ظرفیت تولید فیلم های مستند حیات وحش را دارد. تا پیش از این مستندهای حیات وحش در کشور بیشتر به عنوان مستندهایی که کشورهای خارجی می‌ساختند به چشم می‌آمد. اما امروز هم رشته مستند سازی در ایران وجود دارد و هم افراد فراوانی که به صورت علمی وارد این حوزه شده اند و به تکنولوژی های جدید برای تولید مستندهای فاخر حیات وحش دست یافته اند.

وی افزود: شبکه مستند سیما در حال حاضر هم نیروی انسانی متخصص و هم ابزار فنی را برای ساخت مستند دارد و همه عناصر مختلف برای تولید مستند حیات وحش و جود دارد و بستر پخش هم در شبکه مستند سیما با کیفیت بالا مهیا است. اما فرایند ساخت این مستندها با مشکلاتی روبرو است که نیازمند هم‌فکری برای رفع معضلات است.

وی با تاکید بر اینکه باید فرآیندی طراحی شود تا بتوان از مسیر درست برای تولید فیلم های مستند محیط زیستی اقدام شود و تسهیلاتی در مقررات اداری برای تولیدات حرفه ای مستندهای محیط زیستی فراهم آید، ادامه داد: 2 رویکرد آموزشی و اطلاع رسانی در تولید فیلم های مستند وجود دارد و هر 2 رویکرد جز اولویت های شبکه مستند سیما محسوب می شود. در شبکه مستند سیما قابلیت مکرر در زمان های مختلف و بازپخش تولیدهای کوتاه را داریم و مزیتی که شبکه مستند سیما دارد این است که کارهای پخش شده در این شبکه به دلیل کیفیت بالا در شبکه های دیگر سیما هم پخش می‌شود.

زارع زاده خاطر نشان کرد: شبکه مستند با مشکلات مالی فراوانی روبرو است. در صورت تامین نیازهایمان، آمادگی ساخت مستندهای کوتاه مدت با قابلیت پخش و بازپخش با کیفیت بالا را داریم. پرمخاطب ترین شبکه مستند سیما همین برنامه های حیات وحش است. اولویت ما در مناسبت ها فقط درباره محیط زیست است، گران ترین تولیدها، مستند حیات وحش است و از این رو شبکه مستند سیما به تنهایی قادر به انجام آن نیست و به همراهی سازمان حفاظت محیط زیست نیاز دارد.

حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست نیز با اشاره به ظرفیت بالای تولید مستندهای فاخر با موضوع حیات وحش در شبکه مستند سیما گفت: معتقدم که حیات وحش کشور اگر نمایش داده شود مردم علاقه مند خواهند شد و تا وقتی مردم عاشق سرزمین خود نباشند، نمی‌توان آن را به خوبی حفظ کرد.

وی با تاکید بر اینکه هر چقدر درباره حیات وحش مستند تولید شود، بازهم جای کار دارد، گفت: روز به روز بر جمعیت دوست‌داران فیلم های مستند حیات وحش افزوده می‌شود و این علاقه هم خوب است و هم در بعضی مواقع بحران ایجاد می‌کند. هنر ما این است که بتوانیم با تنویر افکار عمومی آن را کنترل کنیم.

وی افزود: ایران به لحاظ تنوع زیستی کشوری استثنایی است، استانی را نداریم که چهار فصل نباشد. معادل کل قاره اروپا پرنده و خزنده داریم. گونه های اسنثنایی و پراکنش عجیب گونه ها را در ایران شاهدیم.

اکبری خاطر نشان کرد: با عوامل شبکه مستند سیما برای تولید فیلم های مرتبط با حیات وحش کشور آماده همکاری هستیم. روحیه همکاری در معاونت محیط زیست طبیعی و دفاتر تابعه و استان ها وجود دارد. تا جایی که امکانش باشد برای ساخت فیلم های مستند حیات وحش کشورمان همکاری خواهیم داشت تا سرمایه های محیط زیستی کشور حفظ شود.

وی افزود: نگاه مان این است که نمی خواهیم برای مردم سرگرمی ایجاد کنیم در واقع می‌خواهیم مستندها همانطور که اوقات فراغت مردم را پرمی‌کند، پیام رسانی هم داشته باشد. پیام رسانی که از نوع رسالت معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی که همان حفاظت است، باشد و بیشتر هم دیده شود. کدام ایرانی است که آهو را دوست ندارد که هم ریشه مذهبی و هم ریشه های فرهنگی، هنری و ادبی دارد. متاسفانه از دهه 30 تاکنون حدود 90 درصد از جمعیت آهوان را از دست داده ایم.

وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به سایر دستگاه های دیگر با مشکل کمبود اعتبار رو برو است . امروز نگاه مردم و دستگاه ها به محیط زیست تغییر کرده اما غالبا در دولت ها به خصوص دستگاه های اعتباری و برنامه ریزی محیط زیست در اولویت نبوده است و مسائل محیط زیست خیلی جدی گرفته نمی شود. در بحث حمایت از مستندسازی ضعیف هستیم اما با توجه به محدود بودن اعتبارات، برای تولید فیلم های مستند می توانیم در تامین امکانات لجستیکی، فنی و کارشناسی با مستندسازان همراه شویم و البته امکان بهره برداری از آرشیوهای شبکه مستند را هم داشته باشیم.

 

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها